Af: Redaktionen, 20. februar 2020

Apoteket hjælper dig til et stærkt immunforsvar

Vinteren er højsæson for influenza, snue, ondt i halsen og hoste. Er du ofte hårdt ramt? Apoteket giver gerne gode råd, så din risiko for at blive sengeliggende reduceres.

Det er nemt at blive syg i vinterhalvåret. Nyere forskning har afdækket en række af årsagerne. De mikroskopiske influenzavira er dækket af en fedtet hinde og har det rigtig fint med både kulde og fugt, så de kan overleve længe på dørhåndtag, stoleryglæn og andre steder, hvor smitten typisk overføres. Endelig er en del vira luftbårne, og den høje luftfugtighed og lave temperatur i store dele af vinterhalvåret giver også disse vira gode livsbetingelser.

Vi udsættes alle for smitte hele tiden, men heldigvis har du et immunforsvar, der kan gøre kål på langt hovedparten af truslerne. Så spørgsmålet, om du bliver syg eller ej, afgøres i overvejende grad af styrken i dit immunforsvar. Derfor er der god grund til at give din krops indre forsvarsværk ekstra opmærksomhed i vinterhalvåret.

Styrk immunforsvaret mens du sover

Frem for alt skal du få den søvn og hvile, du har brug for. For de fleste voksne mennesker er det mellem seks og otte timers sammenhængende nattesøvn. Hvis du går rundt i et konstant søvnunderskud, er dit immunforsvar svækket. Stress vil også gøre immunsvaret svagere, og hvis du arbejder hårdt, sover for lidt og går rundt i en konstant frygt for at blive syg, er det næsten sikkert, at du bliver det.
Der kan være forskellige årsager til at få for lidt søvn. Måske er det bare en dårlig vane med at være længe oppe. Men hvis du har svært ved at falde i søvn eller vågner mange gange i løbet af natten, har apoteket en del produkter, der kan hjælpe.

Kom ikke i underskud med vitaminer

Vitaminer og mineraler er essentielle for dit immunforsvar. Førhen var det vigtigt at spise vitaminpiller i vinterhalvåret, fordi vitaminindholdet i supermarkedets grøntsager og frugt var for lavt. Der er ikke mange vitaminer tilbage i grøntsager, som har været ugevis undervejs i en kølecontainer og desuden er høstet i umoden stand. I dag kan din mad dog godt være omtrent lige så vitaminrig i vinterhalvåret som sommerhalvåret, hvis du tænker lidt over de råvarer, du bruger.

Du kan med fordel vælge grøntsager på frost, da de har flere intakte vitaminer end tilsvarende i grøntafdelingen. Hvis du spiser grønt (med grøntsager i så mange farver som muligt) og varieret i vinterhalvåret, vil du få de fleste af de vitaminer og mineraler, du har brug for. Men det kræver lidt mere omtanke end i sommerhalvåret – navnlig når det gælder D-vitamin.

Husk D-vitamin

I sommerhalvåret danner din hud D-vitamin, når den udsættes for solens stråler. Heldigvis lagres D-vitamin i kroppen, så du ikke behøver få en dosis hver dag. Men lagerbeholdningen falder meget naturligt i vinterhalvåret, hvor solen står lavt på himlen, og din krop eksponeres langt mindre for sollyset.

Du kan finde D-vitamin i fed fisk som makrel, laks og sild, og der er også en smule i kød, mælk, ost og æg, men det er svært at få sit D-vitaminbehov dækket gennem kosten alene.

Derfor kan det være fornuftigt at tage en vitamintablet i de mørke måneder. Behovet for et vitamintilskud er individuelt og naturligt præget af den kost, du spiser. Ældre mennesker har typisk andre behov end unge, fordi mange ældre spiser mindre. På apoteket rådgiver vi dig til at finde de rette vitamin- og mineraltilskud, så dit immunforsvar er ”fit for fight”.

Er du ofte hårdt ramt, så kan du finde en række kosttilskud her, der kan hjælpe dig til et stærkere immunforsvar